MUFIN KOPI

Hai, assalamualaikum dan salam sejahtera..

Selamat bertemu lagi kita pada hari ni setelah sehari tidak bersiaran..tidak terlambat juga untuk mengucapkan selamat bercuti kepada anak2 yang tengah cuti sekolah sekarang ni..best la kan sudah start cuti..teringat pula zaman bersekolah dolu2 tu..sememangnya cuti sekolah ni adalah saat yang sering dinantikan..macam2 aktiviti yang dirancang bersama kawan2 ataupun keluarga..apapun, semoga cuti sekolah ni diisi dengan aktiviti2 yang berfaedah..

MUFIN KOPI, HARGA RM 0.80 ( MEDIUM ), RM 0.50 ( SMALL ) SEBIJI
Pada malam ni aku ingin kongsikan pula entri mengenai mufin iaitu Mufin Kopi..Ni antara mufin yang aku selalu buat juga..memang sedap mufin ni..bahagian atas nampak agak keras tapi sebenarnya isi dalam mufin ni lembut ja..mengikut resepi asal perlu taburkan bahagian atas tu dengan coklat susu yang dipotong dadu tapi aku tiada stok coklat susu maka aku hanya taburkan dengan coklat cip..okey la kan..tetap coklat juga..hehe..di sini aku sertakan resepi mufin ni sekali..so, check it out..

RESEPI: MUFIN KOPI

BAHAN:
2 sb serbuk kopi segera ( nescafe pun boleh )
70ml susu segar/susu cair
50g butter
50g gula halus
1 biji telur
150g tepung gandum
1 1/2 sk baking powder
65g milk chocolate

CARA MEMBUATNYA:
- Potong milk chocolate kecil2. Ayak tepung gandum & baking powder
- Campur instant coffee dengan susu segar ( coffee milk )
- Pukul butter. Kemudian masuk gula, pukul hingga putih
- Masukkan telur. Pukul lagi
- Masuk tepung selang seli dengan coffee milk
- Masuk coklat yang dipotong, kemudian kacau
- Sudukan adunan dalam acuan mufin
- Bakar selama 25 min, 180 darjah celcius

- Selamat Mencuba -


Mufin yang aku buat ni ada dalam 2 saiz iaitu medium dan juga small..macam biasa mufin ni aku buat untuk jualan..ada jualan untuk tamu dan hantar ke restoran yang biasa menempah kuih-muih, mufin dan kek kami. So, jika anda juga berminat untuk menempah..silakan email saja kami atau terus telefon talian yang tertera di atas tu.tq..

No comments:

Post a Comment